Zdravý životný štýl

Zaslúžite si žiť zdravý a dobrý život. A Vaše telo si zaslúži, aby ste s ním zaobchádzali s rešpektom, aby sa Vám darilo a boli ste šťastný, spokojný a plný energie.

Ak chcete úspešne schudnúť a riadiť si svoju hmotnosť, dôležitý je príjem rozmanitej a vyváženej stravy – a každodenné cvičenie.

Zdravá strava a životný štýl sa dá dosiahnuť rôznymi spôsobmi. No najdôležitejšie je, aby ste robili niečo, čo funguje Vám. Inak to v dlhodobom časovom horizonte nebude udržateľné alebo Vás to v tejto chvíli nebude tešiť. Premýšľanie o svojom zdraví a pohode by sa malo stať úplne prirodzenou súčasťou každodenného života.

Po schudnutí príde čas, keď bude potrebné doplniť svoje jedlá niektorými z Vašich obľúbených. Možno máte záľubu v slaných pokrmoch a plátku slaniny za rána alebo v mise pukancov v kine. Alebo máte možno maškrtný jazýček, ktorý si žiada čokoládu alebo džús.

Jedno si však možno neuvedomujete, a síce koľko prázdnych kalórií obsahujú Vaše obľúbené pokrmy alebo jedlá, ktorými sa občerstvujete počas dňa.



Kocková brožúrka Nupo

Nupo vytvorilo za týmto účelom Kockovú brožúrku, čo je vlastne zoznam všetkých druhov pokrmov a nápojov, kde každému bola priradená farba, ktorá naznačuje, či daná položka obsahuje veľa bielkovín, uhľohydrátov, tuku alebo cukru.

Svoje každodenné jedlá Nupo môžete doplniť až 10 kockami z Kockovej brožúrky. Každá kocka obsahuje 60 kalórií bez ohľadu na to, či je modrá, zelená alebo červená.

Napríklad 50 gramov chudej šunky sa rovná jednej modrej kocke. Z hľadiska kalórií je to to isté ako šesť sliviek, čo sa rovná jednej zelenej kocke, alebo tri tenké plátky čokolády, ktoré sa rovnajú jednej červenej kocke.

Môžete sa tiež rozhodnúť, že vypijete fľašu bežného piva alebo plechovku limonády, čo Vás bude stáť dve z Vašich 10 denných kociek. Namiesto jedného kusa pečiva môžete mať 12 mrkiev. Každá porcia Vás stojí štyri z Vašich denných kociek.

Výber je 100 % na Vás, a pokiaľ neprekročíte 10 kociek denne, ste na správnej ceste. 

A jedno je isté: Nupo je tu vždy pre Vás. Sme práve tu.

Stiahnite si náš:

Kockový systém (PDF)

Zoznam kociek (PDF)



Potrebujete dobré tipy, ako chudnúť alebo možnosti, ako viesť zdravý životný štýl?

Je kopa dobrých rád o tom, ako jesť zdravo. Môžete si vybrať, 
ktorých tipov sa chcete držať – no čím viac budete dodržiavať, tým zdravšie budete jesť 
a tým štíhlejší zostanete,

Tipy na chudnutie sme rozdelili do množstva všeobecných bodov:

Jedzte nízkotučné potraviny

  • Vylúčte všetok viditeľný tuk.
  • Kupujte chudé mäso, s max. 10 % tuku. Pamätajte, že je dôležitejšie, aby ste kupovali chudé mäso, než aby ste varili bez tuku.
  • Mäso nikdy nenechávajte na panvici na vysmážanie, lebo nasáva tuk. Namiesto toho ho dajte na tanier a prikryte ho alobalom, čím ho udržíte v teple.
  • Vyhoďte tuk na vysmážanie.
  • Vyhýbajte sa zaprážaným omáčkam.
  • Vyberajte si len tie predpripravené jedlá, ktorých obsah tuku je nižší ako 5 gramov na 100 gramov.
  • Vyhýbajte sa vysmážaným jedlám.
  • Obmedzte konzumovanie koláčikov, sušienok a chrumkavých snackov – obsahujú veľa tuku.
  • Obmedzte maslo, margarín a olej.
  • Vyberajte si müsli s obsahom tuku pod 10 gramov na 100 gramov.



Jedzte veľa vlákniny

  • Na obed jedzte ražný chlieb.
  • Uprednostňujte celozrnný chlieb pred bielym.
  • Jedzte ražný chlieb namiesto bežného chleba
  • Jedzte veľa ovocia a zeleniny.
  • Jedzte ovsenú kašu a vločky s otrubami namiesto kukuričných vločiek.

Obmedzte cukor

  • Sladkosti nejedzte viac ako raz týždenne.
  • Dávajte si pozor na výrobky, ktoré sú nazvané nízkotučné, napr. koláče, dressingy a zmrzlina. Tuk je zvyčajne nahradený cukrom, ktorý má vysoký obsah kalórií.
  • Starostlivo si overujte obsah raňajkových výrobkov. Môže v nich byť veľa cukru.




Vyhýbajte sa kalorickým nápojom

  • Obmedzte konzumáciu džúsu, nealkoholických nápojov, kakaa atď.
  • Vyberajte si diétne nápoje, t.j. nápoje so sladidlami namiesto cukru.
  • Obmedzte svoju spotrebu alkoholu, t.j. vína, piva a liehovín.



Jedzte veľa ovocia a zeleniny

  • Pri všetkých jedlách jedzte ovocie a zeleninu – napríklad nakrájané jablko.
  • Vyberajte si sezónne ovocie a zeleninu kvôli pestrosti.




Vyhýbajte sa prejedaniu

  • Jedzte, len kým už nie ste hladný.
  • Aj keď je niečo nízkotučné, nemusí to mať nutne nízky obsah kalórií.
  • Jedzte pravidelne – vynechávanie jedál nie je zdravé.
  • Určite raňajkujte – je to dobrý základ pre zvyšok dňa.