Chudnutie

Čo je to nadváha

Obéznym sa stávate, ak počas nejakého obdobia konzumujete viac kalórií ako Vaše telo spáli, ktoré potom ukladá ako tuk.  To neznamená, že všetci obézni ľudia jedia bez obmedzenia.

K nadváhe prichádzate postupne počas rokov, kvôli vcelku malej nerovnováhe medzi príjmom a spaľovaním kalórií.  Sklon ku kalorickej nerovnováhe je zväčša dedičný – alebo, inými slovami, geneticky určený.  To vedie k priberaniu, keď žijete v spoločnosti ako je naša, kde bežná strava neposkytuje pocit plnosti a potreba fyzickej aktivity v každodennom živote je minimálna.

Nie vždy môžete niečo urobiť, aby ste zmenili svoj sklon k obezite.  No vždy s tým môžete niečo urobiť.

Mnohí si kladú otázku, či majú nadváhu.  Určíte to ľahko pomocou svojej výšky a hmotnosti alebo zmerania pásu.

Body Mass Index BMI

Medzinárodný výskum obezity používa na posúdenie obezity zväčša takzvaný BMI. Tento index sa vypočítava pomocou nasledujúceho vzorca:

 

hmotnosť v kg.
___________________________ = BMI

(výška v centimetroch x vek v rokoch x pohlavie)

BMI medzi 18,5 a 25 sa považuje za najzdravší. BMI medzi 25 a 30 sa považuje za miernu nadváhu a BMI nad 30 sa pokladá za obezitu. Hodnoty BMI platia pre všetkých dospelých a sú vodítkom pri určení stupňa obezity. BMI však za normálnych okolností nenaznačuje nič o tom, koľko z hmotnosti je tuk a koľko svaly. Sval váži viac ako tuk, preto bude mať človek s veľkou svalovou hmotou relatívne vysoký BMI bez toho, aby bol obézny. Je to najmä u mužov, ktorí veľa trénujú.



Meranie pásu

Relatívne jednoduchý spôsob zmerania obezity je meranie pásu.  Meranie pásu je lepšia metóda ako váha a BMI.  S výnimkou tehotných nie je veľký rozmer pásu spôsobený svalovou hmotou, ale je to skôr priama miera tuku v tele.  Nevýhodou tejto metódy je však to, že u niektorých ľudí sa tuk ukladá na iných miestach ako okolo pása.

Kvôli mnohých individuálnym rozdielom by ste sa nemali na tieto merania príliš zamerať. Je dôležité, aby ste počúvali svoj zdravý rozum a čestne sa raz za čas pozreli na svoje nahé telo v zrkadle.



Prečo by ste mali schudnúť

Mnohí ľudia – najmä ženy – chudnú, lebo chcú práve teraz vyzerať lepšie.  No keď sa pozriete trochu ďalej do budúcnosti, je veľa iných dôvodov, prečo sa zbaviť kíl navyše. Najmä ak sa sústreďujú okolo Vášho žalúdka.

Nadváha zvyšuje riziko mnohých vážnych ochorení.  Patrí k nim cukrovka typu 2, čo znamená, že Vaše telo má problém regulovať hladinu cukru v krvi.  To má početné dôsledky pre Vašu každodennú pohodu a zvyšuje to riziko iných ochorení a porúch. Nadváha je hlavnou príčinou cukrovky typu 2.  Štúdie ukázali, že chudnutie je účinnou prevenciou a liečbou tohto ochorenia.

Nadváha tiež zvyšuje riziko kardiovaskulárnych ochorení, ako napr. krvných zrazenín, zástavy srdca atď.  V najhoršom prípade môže toto ochorenie ohrozovať život.  Vysoký krvný tlak zvyšuje riziko krvných zrazenín.

Žlčové kamene spôsobujú bolesť v brušnej dutine a vo vážnych prípadoch môžu viesť k zápalu od žlčového kameňa.

Osteoartritída, najmä v kolenách, bedrách a spodnej časti chrbta môže spôsobiť problémy s mobilitou, čo sťažuje vykonávanie každodenného režimu.

Endokrinné poruchy (u žien) môžu okrem iného sťažiť otehotnenie.



Ako chudnúť

Všeobecné informácie o chudnutí

Schudnúť môžete rôznymi spôsobmi.  No všetky majú spoločné to, že musíte skonzumovať menej kalórií ako spálite.  Niektoré metódy sú účinnejšie ako iné.  No veľké rozdiely sú aj v tom, aké zdravé dané metódy sú.  Preto musíte nový druh diéty pred začatím starostlivo preskúmať.  A úprimne povedané: neexistuje žiadna ľahká skratka s tabletkami alebo niečím iným, kde môžete pri chudnutí jesť to, čo zvyčajne.

Chudnutie a udržiavanie si hmotnostného úbytku si vyžaduje vedomé a odhodlané úsilie. Bez ohľadu na to, ako sa rozhodnete chudnúť, je dobrým nápadom, aby ste vyhľadali podporu a pomoc druhých.  Trvalý hmotnostný úbytok si žiada, aby ste vo svojom životnom štýle zmenili množstvo faktorov. To môže byť ťažké, ak nemáte potrebnú podporu od ľudí okolo seba, alebo niekoho, s kým sa môžete rozprávať o svojich predstavách a problémoch týkajúcich sa chudnutia.

Diétovanie tak či onak

Je dôležité, aby ste si vybrali metódu, ktorá vyhovuje Vám a Vašej osobnosti.  A rovnako dôležité je vybrať si metódu, ktorá je zdravá.  Dve z najuznávanejších a najlepšie osvedčených metód chudnutia sú normálne diéty a práškové diéty.

Diéta s Nupo práškom je jedna z najúčinnejších a najbezpečnejších metód na dosiahnutie úbytku na váhe.   S práškom Nupo dostanete všetky živiny, ktoré potrebujete – s minimom kalórií.  Veľká medzinárodná štúdia ukázala, že ľudia, ktorí chudnú pomocou práškovej diéty si udržia väčší hmotnostný úbytok po štyroch až piatich rokoch než tí, ktorí chudnú pomocou štandardnej stravy (7,1 kg verzus 2,0 kg).